Pinterest jest serwisem społecznościowym, który już od wielu lat był wykorzystywany do szukania wszelkich inspiracji przez nastolatki, a także dorosłe kobiety. Jednak dopiero w 2020 r. (podczas pandemii koronawirusa) został odkryty na nowo, zyskując na popularności. Obecnie Pinterest jest medium społecznościowym, które daje ogromne możliwości w kontekście marketingowym.
Czym jest Pinterest?
Pinterest jest wirtualną tablicą korkową, na której możemy przypiąć interesujące nas treści multimedialne (piny). Zazwyczaj charakteryzują się one odnoszeniem do planowania przyszłości, np. do: ślubu, wakacji, zmiany wystroju wnętrz.
Portal ma społecznościowy charakter – użytkownicy mogą komentować, polubić lub przypiąć do swojej tablicy interesujący pin. Dodatkowo Pinnersi mogą obserwować tablice innych użytkowników. Typowy Pinners nie zamieszcza w serwisie własnych treści, zazwyczaj zapisuje już zamieszczone piny, które są dla niego interesujące.
W Polsce Pinterest dostępny jest od 2013 r., a od dwóch lat możliwe jest prowadzenie na nim kampanii reklamowych m.in. w formie pinów, karuzeli i wideo.
Kim są użytkownicy platformy Pinterest?
Według wyników badań raportu „Użytkownik Pinterest w Polsce” przeprowadzonego w maju 2020 r. przez OpenMobi – Pinterest ma ok. 3,7 mln użytkowników w naszym kraju, z czego 86% z nich to kobiety. Najliczniejszą grupą są osoby w wieku 25-34 lata (47%).
Co jeszcze wiadomo o użytkownikach tego medium?
72% badanych korzystających z Pinteresta sprawdza go kilka razy dziennie, przebywając na nim około 1h dziennie.
Ważną informacją jest również to, że aż 57% użytkowników kupiło produkt, który został znaleziony na Pinterest, a prawie 100% zrealizowało pomysł albo spróbowało nowych rzeczy znalezionych w tym medium.
90% badanych uznaje Pinterest za platformę inspirującą do zakupów.
Pinterest jest dynamicznie rozwijającym się serwisem społecznościowym – z miesiąca na miesiąc ma coraz więcej nowych użytkowników.
Pinterest jest platformą inspirującą do zakupów – tak jak wcześniej napisałam, aż 90% użytkowników Pinteresta uważa go za platformę, która zachęca do zakupu danego produktu lub usługi, a prawie 60% użytkowników kupiło produkt, który znaleźli na Pintereście. Pinterest jest więc idealnym miejscem do zamieszczenia reklamy swojego produktu szczególnie dlatego, że nie wygląda jak reklama – jest po prostu ładnym zdjęciem lub grafiką, które z chęcią zostanie przypięte do tablicy przez Pinnersa.
Pinterest jest idealnym miejscem do marketingu wirusowego – poprzez możliwość przypinania danego pina do tablicy, Pinnersi sami rozpowszechniają Twój produkt albo usługę. Wirusowe rozprzestrzenianie się Twojej treści jest możliwe dzięki możliwości wyszukiwania na Pintereście, a także algorytmu kategorii.
Pinterest pomaga w budowaniu świadomości marki – odpowiednio tworzone piny przyczynią się do zwiększenia rozpoznawalności Twojej marki.
Pinterest jest miejscem do szukania inspiracji – treści, które tam znajdziesz, mogą zainspirować Cię do stworzenia portfolio, moodboardu lub kampanii.
Dla jakiej firmy jest Pinterest?
Znając wyniki raportów o użytkownikach Pinterest łatwiej określić, dla jakiej firmy portal ten będzie idealnym narzędziem marketingowym.
Oferta firmy jest głównie skierowana do kobiet albo rodziców.
Produkty można pokazać na estetycznych zdjęciach lub grafikach.
Produkty i/lub usługi są sprzedawane przez internet.
Jak zacząć działać jako firma na Pinterest?
Zacznij jako użytkownik
Aby tworzyć angażujące treści musisz najpierw zrozumieć, w jaki sposób działa ta platforma.
Utwórz profil swojej firmy
Oznacz swój profil jako konto biznesowe, dzięki temu zyskasz takie możliwości jak:
zarządzanie kampaniami,
dostęp do analiz i statystyk, dzięki czemu odkryjesz najskuteczniejsze piny i reklamy,
korzystanie z promocji i otrzymywanie środków na reklamy.
Pamiętaj, aby przestrzegać wytycznych Pinteresta – zyskasz tym samym niebieski znacznik obok Twojego profilu, który pomoże Ci w zbudowaniu pozytywnego wizerunku marki.
Uzupełnij swój profil
Napisz interesujące bio, które odzwierciedli Twoją markę.
Dodaj pasującą do Twojej marki tablicę tytułową.
Opisz profil przy użyciu słów kluczowych i hasztagów.
Publikuj regularnie zgodnie z planem
Rozplanuj publikacje pinów na cały dzień.
Publikuj regularnie – przynajmniej raz w tygodniu.
Wykorzystuj hasztagi i słowa kluczowe, dzięki czemu zwiększysz widoczność swoich pinów.
Publikuj rozszerzone piny (rich pin) – automatycznie synchronizują informacje z Twojej strony z Twoimi pinami.