Dlaczego warto być na Pinterest?
Pinterest jest serwisem społecznościowym, który już od wielu lat był wykorzystywany do szukania wszelkich inspiracji przez nastolatki, a także dorosłe kobiety. Jednak dopiero w 2020 r. (podczas pandemii koronawirusa) został odkryty na nowo, zyskując na popularności. Obecnie Pinterest jest medium społecznościowym, które daje ogromne możliwości w kontekście marketingowym.
Czym jest Pinterest?
Pinterest jest wirtualną tablicą korkową, na której możemy przypiąć interesujące nas treści multimedialne (piny). Zazwyczaj charakteryzują się one odnoszeniem do planowania przyszłości, np. do: ślubu, wakacji, zmiany wystroju wnętrz. Portal ma społecznościowy charakter – użytkownicy mogą komentować, polubić lub przypiąć do swojej tablicy interesujący pin. Dodatkowo Pinnersi mogą obserwować tablice innych użytkowników. Typowy Pinners nie zamieszcza w serwisie własnych treści, zazwyczaj zapisuje już zamieszczone piny, które są dla niego interesujące. W Polsce Pinterest dostępny jest od 2013 r., a od dwóch lat możliwe jest prowadzenie na nim kampanii reklamowych m.in. w formie pinów, karuzeli i wideo.Kim są użytkownicy platformy Pinterest?
Według wyników badań raportu „Użytkownik Pinterest w Polsce” przeprowadzonego w maju 2020 r. przez OpenMobi – Pinterest ma ok. 3,7 mln użytkowników w naszym kraju, z czego 86% z nich to kobiety. Najliczniejszą grupą są osoby w wieku 25-34 lata (47%). Co jeszcze wiadomo o użytkownikach tego medium?- 72% badanych korzystających z Pinteresta sprawdza go kilka razy dziennie, przebywając na nim około 1h dziennie.
- Ważną informacją jest również to, że aż 57% użytkowników kupiło produkt, który został znaleziony na Pinterest, a prawie 100% zrealizowało pomysł albo spróbowało nowych rzeczy znalezionych w tym medium.
- 90% badanych uznaje Pinterest za platformę inspirującą do zakupów.
Popularne branże/tematy na Pinterest
- Beauty – 78% badanych szukało inspiracji kosmetycznych
- Moda – 88% badanych szukało inspiracji modowych
- Wystrój wnętrz – 83% badanych szukało inspiracji do wystroju wnętrz lub budowlanych
- Kulinaria – 84% badanych szukało inspiracji do gotowania, przepisów i diet
- Samochody – 67% badanych szukało inspiracji motoryzacyjnych
- Sport – 87% badanych uprawia sport regularnie
5 powodów dlaczego warto być na Pinterest
- Pinterest jest dynamicznie rozwijającym się serwisem społecznościowym – z miesiąca na miesiąc ma coraz więcej nowych użytkowników.
- Pinterest jest platformą inspirującą do zakupów – tak jak wcześniej napisałam, aż 90% użytkowników Pinteresta uważa go za platformę, która zachęca do zakupu danego produktu lub usługi, a prawie 60% użytkowników kupiło produkt, który znaleźli na Pintereście. Pinterest jest więc idealnym miejscem do zamieszczenia reklamy swojego produktu szczególnie dlatego, że nie wygląda jak reklama – jest po prostu ładnym zdjęciem lub grafiką, które z chęcią zostanie przypięte do tablicy przez Pinnersa.
- Pinterest jest idealnym miejscem do marketingu wirusowego – poprzez możliwość przypinania danego pina do tablicy, Pinnersi sami rozpowszechniają Twój produkt albo usługę. Wirusowe rozprzestrzenianie się Twojej treści jest możliwe dzięki możliwości wyszukiwania na Pintereście, a także algorytmu kategorii.
- Pinterest pomaga w budowaniu świadomości marki – odpowiednio tworzone piny przyczynią się do zwiększenia rozpoznawalności Twojej marki.
- Pinterest jest miejscem do szukania inspiracji – treści, które tam znajdziesz, mogą zainspirować Cię do stworzenia portfolio, moodboardu lub kampanii.
Dla jakiej firmy jest Pinterest?
Znając wyniki raportów o użytkownikach Pinterest łatwiej określić, dla jakiej firmy portal ten będzie idealnym narzędziem marketingowym.- Oferta firmy jest głównie skierowana do kobiet albo rodziców.
- Produkty można pokazać na estetycznych zdjęciach lub grafikach.
- Produkty i/lub usługi są sprzedawane przez internet.
Jak zacząć działać jako firma na Pinterest?
- Zacznij jako użytkownik
- Utwórz profil swojej firmy
- zarządzanie kampaniami,
- dostęp do analiz i statystyk, dzięki czemu odkryjesz najskuteczniejsze piny i reklamy,
- korzystanie z promocji i otrzymywanie środków na reklamy.
- Uzupełnij swój profil
- Napisz interesujące bio, które odzwierciedli Twoją markę.
- Dodaj pasującą do Twojej marki tablicę tytułową.
- Opisz profil przy użyciu słów kluczowych i hasztagów.
- Publikuj regularnie zgodnie z planem
- Rozplanuj publikacje pinów na cały dzień.
- Publikuj regularnie – przynajmniej raz w tygodniu.
- Wykorzystuj hasztagi i słowa kluczowe, dzięki czemu zwiększysz widoczność swoich pinów.
- Publikuj rozszerzone piny (rich pin) – automatycznie synchronizują informacje z Twojej strony z Twoimi pinami.