Przekierowania 301 w sklepie internetowym
Jak wiele razy zdarzyło Ci się zmienić strukturę linku kategorii, produktu? Gdy okazało się, że potrzebna jest optymalizacja Twojego sklepu, która wiązała się również ze zmianą adresów url w Twoim sklepie, czy wykonałeś potrzebne przekierowania? Na pewno też niejednokrotnie z różnych przyczyn wycofałeś produkt ze swojej oferty. W sklepie internetowym najczęściej dzieje się to poprzez usunięcie produktu i na tym koniec. Jednak, czy aby na pewno? Co się stanie z ruchem organicznym bez jego przekierowania, który generował link produktu w wyszukiwarce? Do tego wszystkiego właśnie m.in. służą przekierowania 301.
Zacznijmy od tego, czym jest przekierowanie:
Przekierowanie 301 jest to sposób na przekierowanie użytkownika z jednego adresu URL na inny. Jest to najlepsze rozwiązanie z punktu widzenia pozycjonowania danej strony WWW w wyszukiwarkach.
Takich przekierowań dokonuje się w pliku .htaccess. Brzmi nieprzyjemnie dla większości, w końcu zajmujemy się sprzedażą, a nie optymalizacją, bądź rozwiązaniami technicznymi w sklepie.
Za pomocą .htaccess
Aby przekierować ruch z jednej podstrony na drugą należy w pliku htaccess dokonać modyfikacji, wpisu, o następującej postaci:
Redirect 301 /stara-podstrona /nowa-podstrona
Aby tego dokonać, należy dostać się do pliku .htaccess, np. poprzez FTP do katalogu sklepu na serwerze.
Przekierowanie w Shoper
Przekierowania 301 w sklepach internetowych, które są oparte o platformę Shoper można dokonać w jeszcze prostszy sposób. Co ważne, nie trzeba do tego konta FTP, przeszukiwania plików w katalogach na serwerze. Jest to o tyle ważne, że możemy tego dokonać samodzielnie nie obawiając się, że coś „zepsujemy”.
W Shoper istnieje funkcja przekierowania dostępna z poziomu panelu administracyjnego w zakładce konfiguracja->przekierowania.
Funkcjonalność pozwala administratorowi sklepu wykonać przekierowanie z nieaktywnego adresu URL na dowolnie wybrany inny adres URL znajdujący się w sklepie lub na jeden z obiektów jak np. produkt lub kategoria. Dzięki zastosowaniu przekierowań sprzedawcy mogą poprawić doświadczenie użytkownika związane z nawigacją w sklepie. Przekierowania pozwalają także na poinformowanie robotów wyszukiwarek internetowych o tym, że dany obiekt został przeniesiony pod inny adres URL, przez co nie jest tracona pozycja w wyszukiwarce jakby to miało miejsce w przypadku wyświetlenia strony 404.
Zastosowanie:
- Administrator sklepu usunął produkt z oferty i chce, aby adres, który jest zaindeksowany wyszukiwarkach kierował na inny produkt / kategorię lub np. stronę główną sklepu
- Administrator sklepu zmienił adres URL dla produktu, kategorii, producenta i chciałby, aby poprzedni adres URL kierował na ten nowo utworzony
Przekierowania wykonuje się w prosty sposób za pomocą okna:
Kiedy wykonujesz przekierowania, nie zapominasz o ruchu z dotychczasowych/starych linków dbasz w ten sposób o swoją wcześniejszą pracę oraz użytkowników, którzy w wynikach organicznych klikną w link, który przestał istnieć w sklepie. Przekierowania są istotne z punktu widzenia pozycjonowania, a bez przekierowań w konieczności dokonania optymalizacji bądź usunięcia z oferty danych produktów stanąłbyś przed pytaniem i wyborem: optymalizujesz i tracisz ruch czy nie optymalizujesz i tracisz ruch. W obu przypadkach tracisz, a więc warto pamiętać i potrafić wykonać przekierowania 301.
Poniżej podrzucam kilka linków do tekstów, które uzupełniają temat e-commerce oraz sklepu internetowego.