5 sposobów na skuteczną kampanię Google Ads dla sklepu internetowego
Otworzyłeś sklep internetowy i zacząłeś sprzedawać w sieci. Zrobiłeś pierwszy krok w handlu przez internet. Z tego artykułu dowiesz się, jakie kolejne czynności podjąć, aby Twój sklep przynosił zyski. Otrzymasz podpowiedzi i rady na temat tego, jak zacząć efektywnie sprzedawać w Google.
Zacznę jednak od samego sklepu internetowego. W naszej pracy często spotykamy się z nie do końca przygotowanymi do sprzedaży sklepami internetowymi. I wcale nie chodzi tutaj o projekt graficzny sklepu – grafika to ostatni element, który sprzedaje. Tak, często najmniejsze detale graficzne zabierają czas na dopracowanie istotnych aspektów sprzedażowych sklepu, a poprawa ikony, bądź detalu na grafice slidera może poczekać. Jeśli sklep internetowy został źle skonstruowany, jego ścieżka konwersji jest zbyt długa, polityka cenowa jest nieprzemyślana, sklep oprócz swojej funkcji sprzedawania, nie posiada czynniku edukacyjnego, brak uniwersalnych opisów produktów, kategorii, brak oryginalnych zdjęć produktowych i wiele innych aspektów związanych stricte z pracą organiczną możesz być pewien, że żadne kampanie i działania czysto marketingowe nie pozwolą sprzedawać i wyprzedzić konkurencję.
WAŻNE!
Jeśli sklep nie sprzedaje organicznie, żadne kampanie tego nie zmienią.
Twój sklep internetowy musi się wyróżniać
Zrób wszystko, co oznacza przeciwieństwa do powyższego:
- Zadbaj o najkrótszą ścieżkę konwersji, a więc gdy już Klient wejdzie na Twój sklep, gdy już doda produkt do koszyka – niech nie napotka żadnych trudności do momentu zakupu.
- Zadbaj o to, aby Klient nie tylko u Ciebie kupował, ale również znalazł wartościową wiedzę, wiedzę, która odpowiada na jego pytania. Zastanów się z jakimi problemami i pytaniami może mierzyć się Twój Klient przy zakupie jednego z Twoich produktów, kategorii produktów. Czy istnieją problemy w branży Twojego sklepu, które możesz rozwiązać.
- Prowadź bloga.
- Pisz własne opisy kategorii, przedstaw kategorię własnymi słowami. Napisz własne opisy produktów. Im więcej unikalnej i wartościowej treści w Twoim sklepie internetowym tym lepsze indeksowanie w Google. Budujesz zaufania wśród użytkowników.
- Zatroszcz się o opinie od Klientów. Kupujemy opiniami.
WAŻNE!
Szatę graficzną masz oczywiście udoskonalać. Jednak nie marnuj czasu na perfekcje graficzną w pierwszych okresach funkcjonowania swojego sklepu. To przede wszystkim nie ona sprzedaje.
Kampania Google Ads – Google Merchant Center
Prowadząc kampanie reklamowe Google Ads zacznij od kampanii produktowej (PLA). To moim zdaniem obowiązkowa kampania, od której powinieneś zacząć korzystając z narzędzi reklamowych Google Ads. Aby przygotować kampanię produktową potrzebne będzie Ci narzędzie Google Merchant Center. To tutaj umieszczasz feed produktowy sklepu internetowego, a więc przekazujesz informacje o produktach do Google.
Feed produktowy musi zawierać takie informacje jak:
ID – produktu (unikalny identyfikator produktu),
title – tytuł produktu,
description – opis produktu,
link – strona docelowa produktu,
image link – strona docelowa ze zdjęciem,
availability – dostępność, czyli czy produkt znajduje się obecnie w sklepie, czy nie,
price – cena; może pojawić się również sale price (czyli cena promocyjna),
brand – marka produktu jaki sprzedajemy,
GTIN/MPN – globalny numer jednostki handlowej lub numer katalogowy.
Więcej na temat feedu produktowego znajdziesz w pomocach Google:
https://support.google.com/merchants/answer/7052112?hl=pl
Nie martw się, jeśli brzmi to skomplikowanie, a na pewno dla większości oznacza „wow”. Większość gotowych rozwiązań, na których możesz oprzeć swój sklep internetowy, np. Shoper, ma przygotowane i zgodne z wymaganiami Google pliki produktowe, które dodasz za pomocą jedynie kilku kliknięć do GMC.
Konfiguracja kampanii produktowej
Gdy już mamy gotowy feed produktowy oraz przygotowane narzędzie Google Merchant Center, pozostaje połączyć konto reklamowe z GMC oraz przystąpić do tworzenia kampanii PLA. Nie będę tutaj skupiał się stricte nad całym technicznym przygotowaniem kampanii krok po kroku, ale zwrócę uwagę na kilka istotnych aspektów, które warto zrobić, aby kampania była skuteczna.
- Segmentacja kampanii pod względem m.in. kategorii/marki/typu produktów
Warto podzielić asortyment w kampanii, ponieważ w trakcie jej trwania na pewno zauważysz, że niektóre produkty sprzedają się lepiej od pozostałych. Segmentacja pozwoli na zróżnicowanie stawek dla poszczególnych kategorii produktowych. Optymalizujesz budżet, wydajesz efektywnie pieniądze.
- Wykluczenia
Przy tworzeniu kampanii PLA nie podajemy słów kluczowych, na które kampania będzie wyświetlała reklamy produktowe. Wyświetlenia odbywają się na podstawie informacji zawartych w feedzie produktowym – np. nazwa produktu, opis produktu. Wykluczenia fraz polegają na eliminacji wyszukiwanych haseł, które nie są odpowiednie dla Twoich produktów. Wykluczenia należy dodać na poziomie listy wyszukiwanych haseł w zasobach wspólnych. W tym miejscu warto np. wykluczyć konkurencję, a więc jeśli sprzedajesz AGD marki X, a nie chcesz tracić budżetu na frazy konkurencji typu sprzęt AGD marki Y warto więc nazwę marki Y dodać do listy wykluczeń. Należy również zastanowić się nad pojedynczymi frazami. Przykładowo użytkownik, który wpisuje hasło „zmywarka” jest dopiero na samym początku lejka zakupowego i z dużym prawdopodobieństwem nie dokona zakupu w tej fazie, ponieważ dopiero występuje u niego faza „edukacji”. W momencie, kiedy użytkownik wpisuje bardziej konkretne zapytanie „zmywarka w zabudowie 50l” występuje większe prawdopodobieństwo dokonania zakupu.
- Remarketing w e-commerce
Tylko niewielki procent zdecyduje się na zakup za pierwszym razem (przy pierwszym wejściu do sklepu), co jest zjawiskiem jak najbardziej naturalnym. Użytkownicy często porównują ceny produktów, szukają o nich informacji, potrzebują czasu na to, aby „dojrzeć” do zakupu. Warto, aby w czasie „decyzji” nie zapomnieli o Twoim sklepie internetowym i w tym miejscu rozpoczyna się praca kampanii remarektingowej, która przekonuje do powrotu i przypomnieniu o chęci zakupu produktów.
Tworząc remarketing dla sklepu internetowego wykorzystamy na pewno listy remarketingowe: kategorie, strona produktowa, koszyk, jak również reklamy dynamiczne w sieci reklamowej – GDN. Warto również pamiętać o wykluczeniu z remarketingu tych użytkowników, którzy już dokonali zakupu.
Mam nadzieję, że powyższe informacje pozwolą Ci spojrzeć na kampanie reklamowe z innej strony, co wpłynie na ich udoskonalenie i poprawę efektywności. Jeśli natomiast masz problem, w którymś z aspektów konta reklamowego, napisz do nas, pomożemy rozwiązać Twój problem.
Poniżej podrzucam kilka linków do tekstów, które uzupełniają temat kampanie reklamowe Google Ads.