Pareto w marketingu i biznesie

Tym razem chciałbym skupić się na zupełnie innej tematyce niż w ostatnich artykułach. Z tego tekstu dowiesz się nie tylko czym jest zasada Pareto, ale również jakie ma zastosowanie w marketingu. I najważniejsze – o czym mówi II i III poziom Pareto?

Wśród naszych Klientów znajdują się nie tylko duże marki, ale również początkujące i kilkuletnie biznesy. Często wspólnie rozmawiając o działaniach marketingowo – reklamowych, mówimy również stricte o biznesie. Podczas planowania naszej współpracy, wiele czasu poświęcamy na konsultacjach na temat rozwoju marki Klienta. Są to zawsze bardzo ciekawe doświadczenia dla obu stron, stąd postanowiłem podzielić się z Wami wiedzą na temat Pareto.

Zacznijmy od początku – zasada Pareto dowodzi, że mniejsza część przyczyn wpływa na większą część skutków, tj. mniejszym nakładem środków i energii można uzyskać większość rezultatów. Zasada ta przewiduje dwa kierunki: myślenie i analiza 80/20.


WAŻNE!

20% klientów daje 80% zysków
20% produktów stanowi 80% sprzedaży


Wskazuje to, że tylko 20% naszych Klientów, generuje dla nas aż 80% zysków. To miejsce, w którem zastanawiasz się, jak to wygląda w Twoich księgach. Rzeczywiście, jeśli podejść rzetelnie do analizy naszych działań, okazuje się, że jest w tym wiele racji. Myślenie 80/20 uczy nas pojmować zamierzone działania w kategoriach tych, które mają znaczny wpływ na rezultaty i te o nieznacznym wpływie.

Odwrotnie brzmi to znacznie gorzej – aż 80% Twoich Klientów, produktów, zamówień odpowiada za tylko 20% zysku.


WAŻNE!

„Nie potrafię podać sprawdzonego przepisu na sukces, ale mogę podać przepis na porażkę: staraj się zawsze wszystkich zadowalać.” Herbert Bayard Swope


Pareto w działania marketingowych

Warto się nad powyższym cytatem zastanowić przez chwilę, ponieważ możliwe, że prawdopodobnie odkryjesz, jak możesz efektywnie wpłynąć na pracę swojego biznesu. Stąd podczas naszych rozmów z Klientami nie proponuje działań we wszystkich kanałach marketingowych, jakie istnieją i nimi dysponujemy, a doradzamy podejście relatywne. Analiza poszczególnych, możliwych działań dowodzi, że w konkretnym przypadku możemy wykorzystać 20% dostępnych możliwości, aby uzyskać aż 80% zysku. Często, jeśli nie (prawie) zawsze okazuje się, że wszystko nie znaczy efektywniej. Warto precyzyjnie analizować poszczególne kanały reklamowe i podejmowane działania, a następnie selekcjonować je w taki sposób, aby 80% naszego budżetu było skupione na 20% działań, które są najbardziej efektywne. Pozostałą część budżetu przeznaczmy na testy.


WAŻNE!

80% efektów, które posiadamy pochodzi jedynie z 20% wysików, które podejmujemy. Czyli pozostałe 80% zaangażowania jest odpowiedzialne jedynie za 20% efektów.


O czym mówi 2 i 3 poziom Pareto?

To wyższy poziom wizualizacji i konkretyzacji powyższego myślenia, który pokazuje, jak być jeszcze bardziej efektywnym, jeśli rozumiesz podstawę 80/20.  Najpierw to opiszę najlepiej jak potrafię, a na koniec podzielę się z Tobą rewelacyjnym materiałem, z którego dowiesz się znacznie więcej o tym, co przekazałem Ci w tym krótkim tekście.

Drugi poziom Pareto to nic innego jak 80% z 80% i 20% z 20%, a więc 64/4. Co on nam mówi? Tylko 4% naszych Klientów odpowiada aż za 64% zysków. Tak, jeśli powyższe 80/20 rozpisałeś sobie wcześniej na kartce to teraz weź długopis innego koloru i zastanów się, jakie 4% odpowiada za połowę Twoich zysków. Udało się?

Idźmy dalej do trzeciego poziomu Pareto. Na pewno już się domyślasz, jak on może wyglądać. Znów bierzemy 80% z 64% i 20% z 4%. Do jakiej konstrukcji myślenia dochodzimy? 1% takich działań, wysiłków, energii determinuje co się dzieje z 50% efektów!

Gdzie jest Twój 1% w Twojej działalności? Jeśli potrafisz sobie odpowiedzieć na to pytanie to jesteś w stanie przenieść się na wyższy poziom ze swoim biznesem, sprzedażą, zyskiem.

Zanim przystąpisz do analizy tego tekstu, warto pamiętać, że system to tylko narzędzie, które można zastosować, a to człowiek potrzebuje nad sobą pracować, aby być efektywnym – narzędzie samo w sobie nic nie daje. Cechy charakteru: dyscyplina, konsekwencja, wytrwałość, cierpliwość i pokora to umiejętności miękkie, które stanowią trzon zarządzania.

Jeśli temat okazał się dla Ciebie pomocny i wartościowy to poniżej znajdziesz inspirujący materiał dot. zasady Pareto, który całkowicie uzupełni powyższe myśli:

SKONTAKTUJ SIĘ


Wpadnij na kawę i dopytaj o szczegóły:

Adres:

cgmarketing.pl
ul. Łódzka 8/12 lok. 10.1
42-218 Częstochowa

Tel:

+48 531 731 317

E-Mail:

biuro@cgmarketing.pl

Account Manager

karol.niezgoda@cgmarketing.pl

Zapraszamy

24/7
cgm-agencja-reklamy

IMIĘ/FIRMA (wymagane)

EMAIL(wymagane)

TELEFON (OPCJONALNIE)

Treść wiadomości

Pomyśl o swoim sukcesie. Twoją firmą zajmą się

młodzi i kreatywni w biznesie