Kolor ma znaczenie
Wyobrażacie sobie świat bez barw? Co by było, gdyby wszystko było czarno-białe? Świat byłby chyba nudny, prawda? Co ciekawe, czerwień i zieleń umiemy odróżnić dopiero w 2 miesiącu naszego życia, a kolor żółty rozpoznajemy po 3 miesiącu. Jednak, by nam się to udało, kolory muszą być intensywne, a same kolorowe przedmioty – duże. Kolory mają ogromne znaczenie. Od lat badamy ich wpływ na ludzki umysł i samopoczucie. Nic dziwnego, że kolory do grafik reklamowych wybierane są w taki sposób, by wpłynąć na klientów. Ale wiedzieliście, że kolory mają także znaczenie w poznawaniu naszego świata i jego przeszłości?
Ile mamy kolorów?
Choć wydawałoby się, że odpowiedź na to pytanie jest prosta, wcale nie jest tak łatwo ją znaleźć. Możemy powiedzieć, że kolorów jest nieskończenie wiele. Kolor powstaje, gdy światło odbija się od jakiegoś przedmiotu, a następnie trafia do oczu i mózgu, gdzie jest odpowiednio przetwarzane. Konkretne kolory są wynikiem różnych długości fal elektromagnetycznych. Okazuje się więc, że dany przedmiot uważamy za zielony nie dlatego, że jest zielony, ale dlatego, że nasz mózg tak go interpretuje. Skomplikowane, prawda?
Istnieje wiele nazw rozmaitych kolorów. To co dla nas jest akwamaryną, dla grafika komputerowego będzie wyglądało tak: #7FFFD4. Z kolei dla członków jakiegoś plemienia może nosić zupełnie inną nazwę, bo nasz język również ma pewien wpływ na postrzeganie kolorów.
Znaczenie koloru w grafice reklamowej
O tym, jak duże znaczenie mają kolory w grafice reklamowej i ogólnie w reklamie możemy przekonać się chociażby na przykładzie reklam farb malarskich. Istotną rolę często odgrywają nie tyle same barwy, co ich wymyślne nazwy, jak np. „Noc w Egipcie” czy „Tajemnicza Gejsza”. Ale kolory w grafice reklamowej mają duże znaczenie przede wszystkim ze względu na ich wpływ na nasze odczucia, emocje czy samopoczucie.
Zastanawialiście się, dlaczego banery reklamowe z napisami „SALE”, „WYPRZEDAŻ” czy „PROMOCJA” mają zwykle kolor czerwony? Jest to kolor bardzo intensywny emocjonalnie. Przede wszystkim eksponuje dany tekst, ale niesie ze sobą również intensywne odczucia. Z jednej strony stymuluje ludzi do podjęcia decyzji i kojarzy się z zagrożeniem (że ktoś wykupi produkt przed nami 😊), determinacją i pasją. Z drugiej przywołuje skojarzenia erotyczne, pragnienie miłości i jest połączony z energią. Dlatego też oprócz eksponowania promocji, wykorzystywany jest szeroko w branży erotycznej, przy promocji napojów energetycznych czy w znakach ostrzegawczych.
Pozostałe kolory również mają na nas wpływ. Przykładowo pomarańcz określa nie tylko radość, ale też fascynację i determinację. Pomarańczowy stymuluje również apetyt. Żółty z kolei połączony jest z radością, szczęściem i energią, a zielony symbolizuje świeżość, wzrost, spokój i harmonię. Nic dziwnego, że często wykorzystywany jest w reklamach ekologicznych produktów. Z kolei reklamy promujące wodę, czystość, ryby czy choćby linie lotnicze, często występują w kolorze niebieskim.
Znaczenie koloru w nauce
Choć kolory badane są najczęściej pod kątem wpływu na zachowania i emocje człowieka, to jak się okazuje, mają również zastosowanie w badaniach stricte naukowych. Nie tak dawno temu naukowcy z australijskiego National University w Canberze odkryli najstarszy barwnik organiczny na Ziemi. Łupki odkryte w Afryce Zachodniej datowane są na 1,1 miliarda lat. To właśnie w nich znajdowały się porfiryny, czyli naturalne pigmenty, mające rozmaite barwy – od fioletu, przez róż, po czerwień.
Jakie znaczenie ma dla nas najstarszy barwnik na świecie? Okazuje się, że bardzo duże. Porfiryny w połączeniu z atomami magnezu tworzą chlorofile, które są niezbędne do fotosyntezy. Z kolei łącząc się z żelazem występują w hemoglobinie u kręgowców. Na podstawie koloru najstarszego pigmentu oraz barwy, jaką tworzy w połączeniu z magnezem naukowcy odkryli, że miliard lat temu w środowisku dominowały sinice, których zabarwieni jest niebieskozielone. Dzięki temu odkryciu naukowcy mogą dowiedzieć się, dlaczego tak dużo czasu zajęło powstawanie organizmów wielokomórkowych.
Jak widać, kolory otaczają nas z różnych stron i wykorzystywane są szeroko zarówno w przemyśle reklamowym, jak i nauce. Aż trudno uwierzyć, że jeden kolor nie tylko wpływa na nasze emocje i odczucia, ale także może być odpowiedzią na dręczące nas pytania dotyczące naszej historii i początków świata.
No Comments