Czy kanały społecznościowe są przydatnym narzędziem dla Ecommerce?
Temat social media, kanałów społecznościowych od Facebooka poprzez Instagram, Twitter do Google+ czy Youtube został już tak szeroko opisany, że przygotowywanie kolejnego tekstu wydaje się rzeczą zupełnie niepotrzebną. Z młodzieżowej nowiniki Social Media ewoluowały do wszechobecnego tła naszych codziennych działań. Również w e-commerce. Również poprzez Marketing Automation nie sposób pominąć działań w platformach społecznościowych.
Czy można uznać Social media jako wyszukiwarka? W ostatnim czasie spotkaliśmy się z takim pytaniem i postanowiliśmy się do niego odnieść nie co szerzej. Oba kanały (przyp. social media i wyszukiwarka) mają ogromny zasięg i dają możliwość płatnej promocji naszych usług bądź produktów. Jednakże patrząc od strony użytkownika, służą zupełnie innym celom. Jak możemy krótko scharakteryzować każdy z kanałów? Tutaj będziemy się wzorowali na jednym z e-booków przygotowanych przez SALESmanago – Przewodnik po platformach społecznościowych dla Ecommerce, z którym możecie zapoznać się na stronach SALESmanago. Wyszukiwarka służy do znajdowania konkretnych problemów, Facebook to największa spersonalizowana gazeta z sekcją towarzyską, natomiast Twitter to najszybciej uaktualniany serwis z newsami. Można wymieniać i określać dalej – Instagram to Twitter z obrazkami, Snapchat to największy Hydepark, LinkedIn to największa sieć zawodowa, a Pinterest to rewelacyjna baza inspiracji.
Jakie panują zasady w społecznościówkach? 80% treści edukacyjnych i rozrywkowych vs. 20% treści sprzedażowych. Tej proporcji raczej się nie łamie, a zachowuje. Rolą social media jest edukacja i rozrywka – pożyteczność, na drugim planie występuje sprzedaż. Dobrze wykorzystując wiedzę o swoich użytkownikach i grupie docelowej jesteśmy w stanie świetnie sprzedawać również przez kanały społecznościowe. Post edukacyjny również sprzedaje! Najważniejsze wskaźniki w social media:
- ilość publikowanych treści,
- ilość udostępnień,
- ilość komentarzy,
- recenzje klientów,
- wzrost liczby odbiorców,
- wspomnienia marki w social media,
- dla płatnych reklam: koszt per lead i koszt per sprzedaż.
Dobrze. Wiemy, jakie mamy kanały społecznościowe, jakie powinniśmy pisać treści, wiemy jakie wskaźniki są dla nas najważniejsze. A jakie narzędzie wykorzystywać najczęściej aby nasze działania były jak najlepiej odbierane przez użytkowników? Istotnie – storytelling. Najkrócej zdefiniować możemy go jako sztukę świadomego budowania relacji, poprzez oddziaływanie na wyobraźnię i emocje użytkownika za pomocą opowieści „z życia wziętych” i metafor. Okres skupienia uwagi użytkowników stopniowo się obniża, co zarazem nie powinno dziwić biorąc pod uwagę ilość dostępnych treści, materiałów czy „rzeczy do przejrzenia”. Mamy do dyspozycji różnorodne rodzaje treści: memy, video, infografiki, obrazy, mikrokontent czy treści dostarczone przez fanów i klientów. Wyświetlenie krótkiego filmu na temat produktu zwiększa szansę na zakup o 85%, a dołączenie obrazka do Tweeta skutkuje wzrostem liczby retweetów o 150%. Natomiast jeżeli klient kliknie w fotografię prawdziwej osoby, szanse na konwersje rosną o 200%. Odpowiednio użyty storytelling sprzyja stworzenia niezwykłego doświadczenia konsumenta.
Więcej ciekawych danych, liczb i statystyk znajdziecie w ebooku SALESmanago „Przewodnik po platformach społecznościowych dla Ecommerce”.
Na koniec chcielibyśmy wspomnieć o dedykowanych rozwiązaniach SALESmanago Marketing Automation w kontekście Facebooka oraz działań, które mogą wpłynąć korzystnie w kontekście branży ecommerce. SALESmanago oferuje ciekawe rozwiązania:
- Monitoring zdarzeń społecznościowych – mierzy zaangażowanie użytkowników biorąc pod uwagę interakcje z widgetów społecznościowych (polub, udostępnij, skomentuj).
- Publikacje w social media. Oszczędność czasu przy planowaniu publikacji postów w social media i generowanie ich analityki w obrębie tej samej platformy.
- Tworzenie Custom Audience. Najprawdopodobniej najważniejsza korzyść. Targetowanie reklam na Facebooku bazując na indywidualnie monitorowanych przez system zachowaniach użytkowników i docieranie do osób potencjalnie najbardziej zainteresowanych ofertą. Pozwala na optymalizację wydatków na reklamę.
- Integracja z Facebook Ads. Tworzenie i analiza kompleksowych kampanii reklamowych i grup odbiorców z poziomu platformy marketing automation.
- Zintegrowany formularz kontaktowy Facebooka. Powiększenie swojej bazy kontaktów i generowanie leadów bezpośrednio w serwisie. Automatyzacja w przeniesieniu ich do SALESmanago. Formularz kontaktowych jako jedna z zakładek na fanpage.
- Automatic Sales Chat. Wykorzystanie potencjału sztucznej inteligencji. Bot zintegrowany z Messengerem może polecać produkty, przekierowywać rozmówcę do konkretnych podstrony czy wyświetlać przyciski, które po kliknięciu pokażą opisy przedmiotów.
Media społecznościowe są niezwykle przydatnym narzędziem do kreowania swojej marki, do jej tworzenia, do budowania własnej grupy odbiorców, do jej edukacji i przygotowywania na zakup naszych produktów. Za pomocą dodatkowych działań oraz automatyzacji jesteśmy w stanie przygotować świetnie działającą komunikację z naszymi potencjalnymi Klientami.
No Comments