Marża i narzut w sklepie internetowym – czym obliczyć?

Po co liczyć marżę w sklepie internetowym? I jak to robić? Choćby przy użyciu prostych i darmowych narzędzi.

Wyobraź sobie, że sprzedajesz w internecie koszulki z podobizną sławnego piłkarza. Ale ten gra raz lepiej, raz gorzej, od czasu do czasu przydałoby się obniżyć t-shirtom cenę, by może przyciągnąć więcej kupujących. Jak to zrobić, by mimo rabatu nie stracić na produkcie? I dlaczego trzeba wiedzieć, czym się różni marża procentowa od narzutu? Jak je obliczać?

W internecie nie brakuje narzędzi, dzięki którym można w łatwy sposób wyliczyć i narzut, i marżę. Najczęściej działają one na zasadzie kalkulatorów wbudowanych w stronę internetową, jak na przykład omnicalculator.com, są też jednak dostępne gotowe szablony do programów typu Excel, które pozwalają na swobodną pracę na arkuszach offline. A te przydają się w codziennej pracy w sklepie najbardziej.
Niedoświadczonym sprzedawcom pozwalają zrozumieć, jaka jest faktyczna różnica między marżą a narzutem, starym sklepowym wyjadaczom ułatwiają standardowe kalkulacje.

Dla przypomnienia i wyjaśnienia:
Marża to różnica między ceną a kosztem wytworzenia towaru. Jeśli t-shirt sprzedajemy po 50 zł, a cena jego wytworzenia wynosi 15 zł, zarabiamy na nim 35 zł.
Liczymy ją zatem według wzoru: marża (%) = (cena sprzedaży – cena zakupu) / cena sprzedaży
Narzut to z kolei stawka, o jaką powiększono koszt zakupu danego produktu, dla ustalenia jego ceny. Wyliczany na zasadzie = (cena sprzedaży – cena zakupu) / cena zakupu, nie może być mylony z marżą, bo kiedy sprzedawca pomyli marżę procentową (załóżmy, że ta wynosi 10%) z narzutem procentowym (15%) i udzieli rabatu w wysokości narzutu, wtedy koszt wytworzenia produktu będzie wyższy niż cena jego sprzedaży. A nie o to w e-handlu chodzi.

Wiedza na temat marży i narzutu przydaje się też przy negocjacjach handlowych – dostawca towaru chce ci go sprzedać po najlepszej dla niego cenie, ty chciałbyś przy okazji transakcji zyskać jak największy rabat. Ale jak tu negocjować dobre warunki, kiedy marża miesza się z narzutem, i odwrotnie?

Dlatego tym bardziej warto zaprzyjaźnić się z narzędziami, które mogą pomóc przy wyliczeniach. Pod tym adresem na przykład, „pasjonat arkuszy kalkulacyjnych” proponuje gotowy do pobrania skoroszyt z wyliczeniem % marży i narzutu. Wystarczy w nim tylko podmienić cenę zakupu i sprzedaży – procenty obliczą się automatycznie.
Sprzedawcy anglojęzyczni mogą również skorzystać z pomocy dostępnej tutaj, inni samodzielni mogą stworzyć własny kalkulator – w Excelu wystarczy skorzystać tylko z odpowiednich opcji. Tu instrukcja. Powodzenia.

Materiał opublikowany został dzięki naszemu partnerowi, marce Shoper. Dziękujemy!
Źródło

No Comments

Leave a Reply

SKONTAKTUJ SIĘ


Wpadnij na kawę i dopytaj o szczegóły:

Adres:

cgmarketing.pl
ul. Łódzka 8/12 lok. 5.1
42-218 Częstochowa

Tel:

+48 531 731 317

E-Mail:

biuro@cgmarketing.pl

Account Manager

karol.niezgoda@cgmarketing.pl

Zapraszamy

24/7
cgmarketing_agency

IMIĘ/FIRMA (wymagane)

EMAIL(wymagane)

TELEFON (OPCJONALNIE)

Treść wiadomości

Pomyśl o swoim sukcesie. Twoją firmą zajmą się

młodzi i kreatywni w biznesie