„Big Data. Rewolucja, która zmieni nasze myślenie, pracę i życie” – recenzja

Zastanawiałeś się kiedyś, czy można przewidzieć kierunek rozprzestrzeniania się epidemii? W jaki sposób zwiększyć prawdopodobieństwo nabycia samochodu w dobrym stanie? Kiedy kupić bilet lotniczy, aby jego cena była jak najniższa? Odpowiedzi na te i inne pytania w bardzo jasny i przystępny sposób starają się ukazać autorzy książki „Big Data. Rewolucja, która zmieni nasze myślenie, pracę i życie”, Viktor Mayer-Schönberger i Kenneth Cukier.

„Big Data” uświadamia nam wyzwanie zmiany dla naszego sposobu bycia i naszej interakcji ze światem. Uważa się, że pojęcie big data obejmuje w sobie to, co może być zrealizowane w dużej skali, a nie może być wykonane w małej. Big data polega na przewidywaniu, daje do zrozumienia, że społeczeństwo porzuci swoje zamiłowanie do poszukiwania przyczynowości na rzecz korelacji – nie będziemy wiedzieć dlaczego, ale zaledwie co. To nowe podejście zmieni nasze dotychczasowe myślenie i zachowanie, pozwoli zrezygnować z pogoni za odkrywaniem przyczyn na rzecz uzyskania odpowiedzi na pytanie „Co się dzieje?”, a nie „Dlaczego?”. Ważniejszym stanie się to, z czym mamy do czynienia, to, jakie są odpowiedzi na nurtujące nas kwestie, a nie ich bezpośrednie przyczyny.

Big data jest zasobem i narzędziem, za pomocą którego możemy stworzyć innowacyjne rzeczy, mieszając dane w nowy sposób. Big data nadało nowe znaczenie danym, które uważano za statyczne i przestarzałe, których przydatność kończyła się z chwilą osiągnięcia celu, dla którego były gromadzone. Teraz stały się surowcem dla biznesu, a dzięki odpowiedniemu nastawieniu, mogą być ponownie, inteligentnie wykorzystane. Nawet z pozoru nieistotne informacje mogą mieć uszczegółowioną wartość, jeśli tylko są użyte we właściwy sposób. Wyobraźmy sobie, że – wykorzystując obecną technologię – dzięki ogromnej ilości danych, przeanalizowanych i uporządkowanych pod właściwym kątem, za pomocą odpowiedniego klucza, możemy przewidzieć to, co do tej pory było nieprzewidywalne.

„Big Data” powinien przeczytać każdy, kto jest ciekawy przyszłości, kto chce zrozumieć zachodzące dookoła nas zmiany oraz jak to się dzieje, że Amazon potrafi zarekomendować idealną dla nas książkę, a Google wyświetla nam najodpowiedniejszą stronę internetową. Dlaczego fundusze hedgingowe analizują wpisy na Twitterze, a Netflix buduje swój system rekomendacji produktów na podstawie niezliczonych działań użytkowników? W jaki sposób największe firmy tego świata wykorzystują nasze dane, które poniekąd sami im dostarczyliśmy do ich własnych interesów? Niniejsza książka to obraz przyszłego modelu pracy każdej osoby zajmującej się biznesem, nowymi technologiami czy polityką. To zbiór trafnych spostrzeżeń rzucających nowe światło na wykorzystywanie informacji, których jest niezliczona ilość, a które dotyczą każdego z nas.

Cyfrowy świat stał się dominantą w życiu każdego człowieka. W społeczeństwie, które nieustannie przyspiesza, liczba informacji rośnie cztery razy szybciej niż światowa gospodarka. Jesteśmy przeładowani informacjami. Informacjami, które mogą być analizowane i wykorzystywane do przewidywania praktycznie wszystkiego. Dzięki big data jesteśmy w stanie osiągnąć dotąd nieosiągalne, przeciwdziałać chorobom, wyprzedzić niekorzystne zjawiska, ale jednocześnie sprowadzić wiele zagrożeń bezpośrednio dotyczących naszej wolności i prywatności, o którą od wieków walczymy. Niech nie będzie w tej kwestii żadnych niedomówień – trend big data ratuje życie, ale również niesie za sobą pewne ryzyko. Skoro możemy przewidzieć zasadniczo wszystko, to w pewnym czasie nasza prywatność stanie się wyrazem bez znaczenia, a karani będziemy za jeszcze niedokonane czyny, wyłącznie na podstawie przewidywań naszych przyszłych zachowań. Wyobraźmy sobie, że do naszych drzwi puka prokurator i oznajmia, że na podstawie analizy naszych dotychczasowych czynów i zachowań istnieje wielkie prawdopodobieństwo, że niedługo popełnimy przestępstwo, za które należy nas ukarać. Sytuacja, która dziś wydaje się całkowicie groteskowa, w przyszłości może być jak najbardziej prawdziwa.

„Big Data” to lektura obowiązkowa przede wszystkim dla ludzi biznesu i nowych technologii. Publikacja dotyczy zjawiska, które ma ogromny wpływ na gospodarkę i społeczeństwo, które ujawnia informacje, jakich nie można wywnioskować z pojedynczych danych. I w końcu big data to fenomen, którego częścią jest każdy z nas.


Tytuł: Big Data. Rewolucja, która zmieni nasze myślenie, pracę i życie
Autorzy: Kenneth Cukier, Viktor Mayer-Schönberger
Rok wydania: 2014
Wydawnictwo: MT Biznes

No Comments

Leave a Reply

SKONTAKTUJ SIĘ


Wpadnij na kawę i dopytaj o szczegóły:

Adres:

cgmarketing.pl
ul. Łódzka 8/12 lok. 5.1
42-218 Częstochowa

Tel:

+48 531 731 317

E-Mail:

biuro@cgmarketing.pl

Account Manager

karol.niezgoda@cgmarketing.pl

Zapraszamy

24/7
cgmarketing_agency

IMIĘ/FIRMA (wymagane)

EMAIL(wymagane)

TELEFON (OPCJONALNIE)

Treść wiadomości

Pomyśl o swoim sukcesie. Twoją firmą zajmą się

młodzi i kreatywni w biznesie